NUF

AMARAN

PERINGATAN.

PENTING
SEMUA BENTUK PENULISAN DALAM BLOG INI PERLU DINILAI DAN DIKAJI. JANGAN TERUS DI AMBIL TANPA MEMPERSOALKANNYA.

OK

BIJAK MEMBELI

Mahasiswa Pendidikan Sejarah

Mahasiswa Pendidikan Sejarah

Sunday, October 31, 2010

PERJANJIAN PANGKOR 1874

Pada 20 Januari 1874 bertempat di atas kapal HMS Pluto, Raja Muda Abdullah bersama-sama dengan para pembesar yang menyokong baginda menandatangani Perjanjian Pangkor di hadapan Gabenor Negeri-Negeri Selat, Sir Andrew Clarke. Satu kesilapan yang dilakukan oleh Raja Abdullah Ibni Sultan Jaafar, tetapi hanya disedari setelah semuanya ditandatangani. Menerusi Perjanjian Pangkor ini, British mula memasuki bidang pentadbiran negeri Perak, dan seterusnya negeri-negeri Melayu yang lain seperti Selangor, Negeri Sembilan dan Pahang. Simboliknya, Perjanjian Pangkor ini sebenarnya tidak lebih merupakan satu alat kuasa yang digunakan oleh pihak British untuk menguasai negeri Perak demi kepentingan ekonomi, politik dan sosialnya.
Terdapat beberapa faktor yang mendorong termeterainya Perjanjian Pangkor ini. Pada awal tahun 1870-an, negeri-negeri Melayu Barat berada dalam keadaan huru-hara. Perang Larut dan Perang Klang, di samping konflik di antara Raja Abdullah dengan Ngah Ibrahim di Perak, Tengku Kudin dengan Raja Mahdi di Selangor serta Dato’ Bandar dengan Dato’ Kelana di Sungai Ujong, menyebabkan kegiatan ekonomi tergendala. Semua kejadian yang berlaku ini memberi kesan yang buruk kepada Negeri-negeri Selat kerana ramai saudagarnya mempunyai kepentingan di Negeri-negeri Melayu. Saudagar-saudagar ini mula mendesak kerajaan British mengambil langkah bukan hanya melindungi pelaburan British tetapi juga untuk membuka peluang pelaburan yang lebih besar di negeri-negeri Melayu. Pada tahun 1873, Setiausaha Tanah Jajahan, Lord Kimberley telah mengarahkan gabenor Negeri-negeri Selat, Sir Andrew Clarke menyiasat dan membuat laporan tentang kemungkinan penglibatan British dalam hal-ehwal negeri Melayu demi menjaga kepentingan mereka ini. British kemudian memperoleh peluangnya di negeri Perak berikutan tindakan Raja Muda Abdullah yang mengirim surat ke Singapura pada hujung tahun 1873, meminta bantuan British menyelesaikan masalah-masalah yang berlaku di Perak ketika itu. Seperti yang dilorongkan oleh Raja Muda Abdullah, akhirnya Perjanjian Pangkor yang mengandungi 14 Fasal (rujuk Lampiran A) serta menyentuh tentang pelbagai aspek seperti pemerintahan dan kuasa sultan, pentadbiran, aspek ekonomi, dan juga sosial telah ditandatangani dengan tujuan untuk memerangkap dan seterusnya menguasai negeri Perak.
Dalam mukaddimah perjanjian ini, ternyata penglibatan British agak munasabah dengan alasan menjadi kewajipannya kerana sudah terikat dengan persetiaan bagi melindungi Perak dan membantu raja-rajanya dalam pentadbiran. Alasan kewajipan inilah yang menjadikan British seolah-olah “berkuasa” dalam sebarang tindakannya di negeri Perak. Dalam Fasal I, dipersetujui tentang perlantikan Raja Muda Abdullah sebagai Sultan Perak. Setelah British melantik Raja Muda Abdullah menjadi Sultan Perak dengan berkuatkuasanya Perjanjian Pangkor yang direncanakan oleh Sir Andrew Clarke itu, dengan kebenaran Sultan Abdullah sendiri, Andrew Clarke bertindak memecat Raja Ismail yang menjadi sultan ketika itu. Tindakan ini membuktikan betapa pengaruh British itu mula meresap dalam politik negeri Perak, walhal telah ada adat istiadat yang menentukan kedudukan sultan dan orang-orang besar di negeri itu. Pengiktirafan sultan yang baru ini membolahkan British meneruskan rancangannya untuk “menasihati” sultan dalam hal ehwal negerinya, dengan memerangkap sultan Abdullah bagi menerima sistem Residen British serta peraturan-peraturan baru yang kebanyakkannya bercanggah dengan nilai-nilai tradisi atau adat istiadat Melayu ketika itu. Sementara itu, aspek kuasa sultan pula disentuh dalam Fasal V yang mengkehendaki pendapatan yang dikutip dan semua perlantikan adalah dibuat atas nama sultan. Sebaliknya, kandungan fasal ini sebenarnya telah memberikan kuasa kepada pihak British untuk melibatkan diri dalam ekonomi dan politik negeri Perak. Misalnya tindakan Birch yang meletakkan keturunan British yang dilantik kononnya sebagai wakil sultan untuk memungut cukai. Malah tindakan Birch ini turut diluluskan oleh Gabenor Negeri-negeri Selat, Sir Andew Clarke. Ini bermakna, sesiapa yang memungut cukai yang bukan keturunan British akan dikenakan denda. Ternyata sekali tindakan British ini bertujuan untuk mengambil alih hak memungut cukai daripada tangan sultan dan para pembesar Melayu melalui pegawai-pegawai British yang dilantik di atas nama sultan.
Peruntukan terpenting dalam Perjanjian Pangkor ini tentunya berkenaan dengan perlantikan Residen, yang termaktub dalam Fasal ke-VI. Peruntukan ini memerlukan Sultan Perak menerima perlantikan seorang Residen British yang akan menasihati sultan dalam semua aspek pentadbiran kecuali dalam hal-hal yang bersangkutan dengan agama Islam dan adat istiadat Melayu. Ini bermakna, pemerintahan negeri yang disusun oleh British ini dilaksanakan oleh raja yang bertindak mengikut nasihat Residen yang bukan bertanggungjawab kepada baginda tetapi kepada gabenor. Residen serta kakitangannya akan mentadbir segala pendapatan, merangka serta menyusun polisi dan undang-undang negeri Perak yang akan dijalankan dalam pelbagai aspek. Semua pentadbiran negeri termasuk pungutan dan kawalan cukai pula akan dijalankan di atas nama sultan, tetapi disusun dan diatur menurut nasihat residen. Sementara itu, gaji dan elaun sara hidup Residen akan dibayar oleh sultan dan bukannya oleh kerajaan British. Melalui sistem ini, pihak British boleh berkuasa ke atas negeri-negeri Melayu tanpa menanggung bebanan belanja tambahan dan tanggungjawab sepenuhnya seperti yang dilakukan di Negeri-Negeri Selat. Justeru, kos pentadbiran British boleh dijimatkan di samping dapat mengaut segala kekayaan hasil bumi Perak ketika itu untuk membangunkan negara mereka sendiri.
Sebenarnya, Sultan Abdullah memang tidak mahukan seorang Residen yang bertindak lebih daripada kedudukannya sebagai penasihat sahaja. Baginda dan penyokong baginda tidak meminta pihak British atau Residen memerintah Perak. Seorang penasihat hanyalah bertugas memberikan nasihat sahaja, itupun jika nasihatnya diminta dan tidak pula semestinya diikuti oleh sultan. Walau bagaimanapun, pihak British, seperti yang ditunjukkan oleh Birch dan kemudiannya William Jervois, yang menggantikan Andrew Clarke sebagai Gabenor, berfikir sebaliknya. Malah sememangnya wujud keanehan dalam sistem Residen itu sendiri kerana Residen British dilantik oleh Gabenor Negeri-Negeri Selat dengan persetujuan Setiausaha Negara Tanah Jajahan di London, manakala tugas-tugas yang diberikan kepada Residen pula merupakan tanggungjawab yang diarahkan oleh kerajaan British dan bukannya sultan. Keadaan ini membuktikan niat sebenar pihak British yang sememangnya berhasrat untuk menguasai dan menjajah negeri Perak melalui sistem Residennya yang akan terus dipelihara dan dipergunakan demi kepentingannya sendiri.
Di larut pula, seorang Penolong Residen yang mempunyai kuasa serupa dengan Residen tetapi jawatannya lebih rendah daripada Residen bakal dilantik. Kapten Speedy yang merupakan bekas panglima pasukan askar Menteri Ngah Ibrahim telah dilantik menjadi Pembantu Residen, yang akan menolong Menteri Ngah Ibrahim untuk mentadbir daerah Larut. Dalam kandungan terakhir fasal ini pula, menyebut tentang pengakuan Menteri Larut sebagai berhutang kepada Kerajaan Negeri-negeri Selat terhadap pembayaran ‘charge’ dan perbelanjaan penyiasatan dan usaha menyelematkan negeri Perak dan keselamatan perdagangan. Ini bermakna, Menteri Larut terpaksa menanggung segala perbelanjaan pentadbiran termasuklah perbelanjaan pentadbiran pegawai-pegawai British di negeri Perak. Ternyata, Fasal ke-XIV ini tidak memberikan keuntungan langsung kepada pemerintah Melayu di Perak bahkan menyebabkan British mengambil kesempatan untuk mentadbir sesuka hati pula. Buktinya, pendapatan Ngah Ibrahim sebagai Menteri di Larut, kian merosot dan bertambah hutangnya kerana terpaksa menanggung segala perbelanjaan pentadbiran oleh Kapten Speedy ini. Sementara itu, penglibatan British dalam urusan pentadbiran menerusi Penolong Residennya itu, menyebabkan kedudukan Ngah Ibrahim ini tergugat. Kini, kuasa, hak dan ketuanan Melayu sejak zaman dahulu telah terjejas. Malah, semasa menghadap Sultan Abdullah di Bota pada 30 Disember 1874, Ngah Ibrahim mengakui dan mengingatkan baginda bahawa beliau sendiri kehilangan kuasa dan wang akibat perlantikan Kapten Speedy di daerah Larut ini.
Sebab utama Perjanjian Pangkor ditandangani tentunya berkaitan dengan kepentingan ekonomi British. Bahkan British pastinya tidak akan berminat menguasai Perak jika negeri Perak tidak mempunyai sumber alam yang amat diperlukan dalam sektor ekonomi British khasnya bijih timah. Melalui fasal ke-X perjanjian ini, pungutan dan kawalan semua pendapatan dan pentadbiran am negeri akan ditadbir di bawah nasihat Residen British. Sebelum ini, para pembesar negeri yang menguasai sistem ekonomi termasuk pungutan cukai bijih timah dan hasil mahsul. J.W.W Birch yang dilantik sebagai Residen pertama di Perak iaitu pada bulan November 1874, mengkehendaki semua cukai dikutip oleh pegawai kerajaan negeri atau pegawai Eropah. Beliau tidak membenarkan cukai dalam negeri dipungut oleh sultan dan orang-orang besar di Perak seperti yang dijalankan sebelumnya, dan akan menghukum sesiapa sahaja yang melanggar peraturan ini. Tujuannya ialah untuk memperbaiki keadaan kewangan, menjelaskan hutang-piutang negeri dan membayar gaji pegawai-pegawai termasuklah gaji residen walaupun pada hakikatnya Birch sebenarnya cuba untuk mengambil alih hak atau kuasa memungut cukai daripada tangan sultan dan para pembesar Melayu. Buktinya, pada pertengahan bulan Disember, Birch telah membakar rumah Raja Ngah, Tengku Panglima Besar yang juga sepupu bekas Sultan Ismail di Bidor, disebabkan Raja Ngah mengutip cukai pelombong di situ. Birch turut membatalkan pajak hasil Kuala Sungai Perak yang telah dibuat oleh Sultan Abdullah dengan seorang saudagar Cina. Malah Birch kemudiannya bertindak menghapuskan cukai bijih timah Batang Padang yang sebelum itu dinikmati oleh Sultan, Laksamana dan pembesar lain, sebaliknya Birch gantikan pula dengan royalti $9/- bagi setiap bahara yang bijih yang dipungut di Kuala Perak. Pada 3 Febuari pula, Birch meminta Sultan Abdullah menandatangani pengistiharan masa residen memungut semua cukai di suatu tempat manakala pada 24 Julai 1875, pengistiharan penyerahan kuasa berkaitan pungutan cukai akhirnya ditandatangani oleh Sultan Abdullah. Dengan itu, kuasa memungut cukai di Perak telah diambil alih oleh Residen British. Walaupun tindakan ini tidak dipersetujui oleh para pembesar Melayu ketika itu termasuklah Sultan Abdullah yang berpendapat pihak British telah merampas hak mereka untuk memungut cukai serta mengesyaki hasil cukai yang didapati di Perak itu mengalir masuk ke tabung kerajaan British, namun pandangan tersebut tidak dihiraukan oleh Birch kerana tujuan utama beliau bukanlah untuk menyenangkan sultan dan para pembesar sebaliknya membaiki keadaan di Perak demi kepentingan pihak British. Semua tindakan Birch yang mewakili kepentingan British ini telah menimbulkan rasa tidak puas hati di kalangan pembesar Melayu ketika itu yang beranggapan tindakan Birch ini amat bercanggah dengan nilai-nilai tradisi atau adat istiadat Melayu. Jelasnya, para pembesar Melayu ketika itu terpaksa tunduk kepada arahan residen British ini yang menggunakan kedudukan Sultan untuk berkuasa serta melaksanakan tindakannya.
Di samping itu, perjanjian ini turut memberi hak kepada Residen British untuk menguasai lombong-lombong dan mengambil alih jentera bagi memulihkan kacau bilau di Perak. British kononnya menjadi orang tengah di antara 20 pemimpin Cina yang berkepentingan di Larut dengan menguasai ‘lombong yang diduduki’ dan cara-cara urusniaga. Pemimpin-pemimpin Cina ini turut menyetujui aturan mengenai bekalan air ke lombong tertakhluk kepada perintah yang dikeluarkan oleh Residen yang berpejabat di Perak dan Larut. Dengan persetujuan ini, bermakna orang Cina ini tidak mahu Menteri Larut memerintah mereka lagi. Penguasaan ke atas lombong-lombong dan jentera ini pula pastinya memberikan faedah ekonomi yang besar kepada British. Pada bulan April 1874, Frank Swettenham dan Residen Birch telah menemui Kapten Speedy di Larut untuk meninjau sendiri keadaan perlombongan bijih timah dan kemudian menukar nama Kelian Pauh kepada Taiping dan Kelian Baru kepada Kemunting.
Kesimpulannya, Perjanjian Pangkor yang ditandatangani pada 20 Januari 1874 ini tidak dinafikan sebagai satu usaha yang dapat mengamankan negeri Perak, memulihkan kekacauan di Larut dan menyelesaikan sengketa politik di negeri Perak. Namun begitu, pada hakikatnya perjanjian ini hanyalah sebuah alat yang memberikan kuasa dan hak kepada British untuk melibatkan diri dalam politik, sosial dan ekonomi negeri Perak dan seterusnya Negeri-negeri Melayu yang lain demi kepentingan British itu sendiri.


Bibliografi
Andaya Barbara Watson dan Andaya Leonard Y. (1983). Sejarah Malaysia. Petaling
Jaya: Macmillan Publisher (M) Sdn. Bhd.

Sadka Emily. (1962). The State Councils in Perak and Selangor, 1877-1895 dalam K.G.
Tregonning. (1962). Malayan History. Singapore: Malaya Publishing House Ltd.
Hal 89-119.

Haji Buyong Adil. (1975). Penentangan terhadap Penjajah British Abad ke 15-19. kuala
Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka.

Tregonning K.G. (1962). Malayan History. Singapore: Malaya Publishing House Ltd.

Khoo Kay Kim. (1992). Sistem Residen dan Pengenalannya di Perak dan Selangor
dalam Zainal Abidin Shuhaimi b. Adul Wahid et al. Malaysia-Warisan dan
Perkembangannya. Kuala Lumpur: dewan Bahasa dan Pustaka. Hal 86-98.

M.A Fawzi Basri. (1986). Sejarah Kesultanan Negeri Perak. Yayasan Perak.

Mohd Zamberi A. Malek. (2001). Larut Daerah Terkaya. Bangi: Universiti Kebangsaan
Malaysia.

Mokhtar Hj Shamsuddin (20.1.1980). Hari ini dalam Sejarah Jilid 1. Perjanjian Pangkor
Di tandatangani. Kulala Lumpur: Jabatan Percetakan Negara.

Muhammad Kamil Awang. (2001). Sultan dan Perlembagaan. Mohd. Ashruddin Mohd.
Tahar (Terjemah). Selangor: Dewan Bahasa dan Pustaka.

RO Winstedt & RJ Wilkinson. (1934). A History of Perak. Singapore: Printers Limite.

Emerson Rupert. (1974). Malaysia: Satu Pengkajian dalam Pemerintahan secara
Langsung dan Tidak langsung. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka.













Lampiran
Lampiran A

KANDUNGAN PERJANJIAN PANGKOR 1874

1. Raja Muda Abdullah diiktiraf sebagai Sultan Perak.
2. Raja Bendahara Ismail Pemangku Sultan dibenarkan memakai gelaran Sultan Muda dan menerima pencen serta sebuah daerah kecil diserahkan kepadanya.
3. Semua pembesar yang dilantik semasa pemerintahan Raja Ismail dahulu diiktiraf.
4. Kuasa yang diberikan kepada Orang Kaya Menteri di Larut oleh al-marhum sultan disahkan.
5. Semua pendapatan yang dikutip dan semua perlantikan adalah dibuat atas nama Sultan.
6. Sultan menerima dan menyediakan kediaman yang sesuai untuk Pegawai British yang bergelar Residen yang diiktiraf di istana dan nasihatnya hendaklah diminta dan diikuti dalam semua perkara keculai perkara yang menyentuh agama dan adat istiadat Melayu.
7. Gabenor Larut (Speedy) hendaklah didampingkan sebagai penolong Residen, seorang pegawai British yang bertindak di bawah Residen Perak dengan kuasa yang sama dan tertakhluk kepada Residen itu.
8. Kos bagi Residen-residen ini serta kakitangan lain adalah ditentukan oleh Kerajaan Negeri Selat dan ditanggung dari pendapatan kerajaan Perak.
9. Pendapatan bagi Sultan, Bendahara, Menteri dan pegawai-pegawai lain adalah dibayar melalui pendapatan negeri Perak.
10. Pungutan dan kawalan semua pendapatan dan pentadbiran am negeri ini ditadbir di bawah nasihat residen-residen ini.
11. Sempadan Pulau Dinding dan Pangkor yang diserah kepada Inggeris dipindah semula iaitu dari Bukit Sigari menyusur pantai ke Pulau Katta (Katak) di bahagian Barat, dan dari Pulau Katak menuju timur laut sejauh lima batu, kemudian ke Utara ke Bukit Sigari.
12. Sempadan di Sungai Krian juga ditetapkan.
13. Bagi memulihkan keadaan kacau–bilau di Perak dan menegakkan keamanan dan penyelesaian puak-puak yang berpecah dalam negeri Perak, maka Residen British bertanggungjawab melakukannya termasuk menguasai lombong-lombong dan mengambil alih jentera-jentera dan sebagainya.
14. Menteri Larut mengakui berhutang kepada Kerajaan Negeri Selat terhadap pembayaran ’charge’ dan perbelanjaan menjalankan penyiasatan dan usaha menyelamatkan negeri Perak dan keselamatan perdagangan.

2 comments: